2010-01-07

Räddarna i nöden

Våran bil var på service idag så vi fick en lånebil av verkstaden under tiden. Lånebilen visade sig vara en inte helt ny Nissan med automatväxel och minst sagt seg gaspedal. Men jag hade en läkartid och därför inget annat val än att ge mig iväg i den. Det var isigt och halt ute och bilen verkade ha sommardäck på: den gled mer än den körde och hade inget grepp alls på gatan. Jag körde långsamt, jag körde försiktigt, men i sista rondellen innan motorvägen hjälpte ingenting mer och jag gled tvärs över två filar och in i (eller hellre: upp på) en snöhög. Bilen fastnade så att hjulen hängde i luften och jag kom varken framåt eller bakåt.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra men väldigt snart såg jag en annan bil stanna och backa och en man kom och ville hjälpa. Medans han försökte att putta loss bilen stannade ytterligare en bil och 2 till killar kom för att hjälpa till. Och bra var det - bilen satt nämligen så fast att det enda som kunde göras var att dra den ner från snöhögen baklänges med ett rep. Och det fixade killarna med sin transportbil galant. När bilen väl stod på gatan igen kunde man också ana varför den hade varit så svårstyrd: det högra framdäcket var nästan helt platt. Jag hade kört med punka hela vägen och i det här vädret kunde det ju bara sluta i katastrof.

Så jag vill säga tack till mannen med hunden och killarna från Trångsunds Rör som stannade och hjälpte till och fy till verkstaden som lämnar ut en sån bil till kunderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar