2010-01-19

Ingen moonwalk

Varannan vecka kommer en städerska hem till oss för att ta hand om grovrengöringen av huset. Idag jobbade hon hoss oss för första gången efter sin julledighet och helt plötsligt satte hon på sig ett munskydd. Jag tittade lite förundrad och hon förklarade på engelska: "It is the dust. I (här gjorde hon en "andas in"-armrörelse). It is no good. Asthma.". Jag visste inte riktigt vad jag skulle såga så jag svarade: "Oh, that is not nice. Did you get it now?". To which she said: "Yes. Is the job. No good.".

Precis där skulle jag har nickat, visat lite förstående och sympati och gått iväg. Men av någon oförståelig anledning tyckte jag att det var en bättre ide att lätta upp den dystra stämningen med ett skämt och sa: "But the good thing is that you look like Michael Jackson now.". Och för att göra det hela ännu roligare täckte jag munnen med ena handen som en låtsas-munskydd, vinkade med den andra och pep: "I love you! I love you!", precis som Michael Jackson skulle ha gjort. Jag tyckte att jag var helt festlig. Tills jag tittade på henne och såg hennes bistra min. "He was very poor man!".

Tack och lov att jag inte också visade henne min moonwalk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar