2010-01-31

Karriärsteg: Tvättansvarig

Min man och jag har delat upp hushållssysslorna: jag tar hand om tvätten och han ansvarar för köket. Resten av sysslorna skulle den som kände ett behov av att göra rent eller den som hade tid över ta hand om. Det var inte förrans utymmet under våran soffa blev utsett som "Årets semesterdestination" av "Svenska dammråttsbladet" att vi tänkte om och ordnade regelbundna besök av en städerska. Så varannan vecka är vårt hus nu rent och fint i några ljuvliga timmar - tills vi kommer hem.

Nu vill jag inte peka ut någon men det är faktiskt så att alla har rena kläder på sig medans jag alltför ofta måste gräva fram tillräckligt mycket yta på diskbänken för att kunna ställa ner saker. Ibland är det bra, till exempel när man äter någonting som Pontus inte ska se (= godis). Då ställer man godisskålen på diskbänken och den blir osynlig bland all bråte. Men för det mesta är det bara störande och enerverande att ha det så stökigt i köket.

När vi stod mitt i kökschaoset idag sa min man: "Vi är verkligen inte bra på att hålla köket rent...".
"VI? Du menar väl att DU inte är bra på det?"
"Nej, VI är inte bra på det!"
"Eh, jag tar hand om tvätten, DU tar hand om köket!"
"Nej, VI tar hand om köket!"
"Ah, då tar säkert också VI hand om tvätten i framtiden, eller...?"
"Får jag göra tvätten??", frågade han med en alltför optimistisk röst

Visst, vem skulle inte gladligen låter någon som inte lyckas att ställa disken i diskmaskinen ansvarar för att alla i familjen har rena underkläder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar