2010-02-17

Karamellkungen, Godisprinsen och Sötsaksfröken

"Hej, jag heter Mia och jag är sötsaksnarkoman."
"Hej, Mia!"
"I början provade jag bara lite vingummi här och där men det blev allt mer med tiden..."
"Vi förstår dig. Vi har alla varit där. Du kan öppna dig för oss..."
"Ja, alltså, efter att jag hade trappat upp till minst 10 doser av vingummi per dag gick jag över till lakrits. Det kändes bra...ett tag i alla fall. Men sen behövde jag mer och mer och till slut...till slut åt jag även choklad...hela kakor. Så mycket pengar jag lägger på mitt beroende... Och när pengarna inte räcker till bakar jag till och med själv! Kakor, godis...jag är på raka vägen in i ett sockerkoma, förstår ni det?"
"Mia, du är trygg hos oss. Tim där borta, till exempel, han var fast på havrekakor. Och nu har han inte rört de på - hur länge var det nu igen, Tim? - just det, hela 4 veckor. Du kan också övervinna ditt beroende! Du kan vara sockerfri!"
"Jag kan inte se det just nu. Det hela är en stor skamlig hemlighet. Jag gömmer sötsakerna från min familj och när min man kom för nära godispåsen häromdagen morrade jag åt honom som en hund med rabies. Han kommer säkert att skilja sig från mig och allt jag undrar över är om jag får vårdnaden om Lindt-chokladkulorna!"
(Ohörbart stödjande mumlande då gruppen kommer närmare för att kramas)

1 kommentar:

  1. Ja, det går faktiskt. Se bara på mig som varit chokladfri i fem veckor nu (okej, ett litet återfall med sju valentinkakor på typ fem minuter men det räknas inte, tycker jag).

    SvaraRadera