2010-04-24

Eller så tvingar de tigrarna att springa på ett löpband och samlar deras svett

Jag hade tidigare hört talas om Tigerbalsam och tyckte att det hela lät lite mysko och väldigt alternativt. Man undrar ju: vilken del av tigern avänds i salvan? Någon körtel? Malda tånaglar? Eller kanske någonting från tigerns tarm? Det heter Tigerbalsam, det är en tiger på förpackningen, så enligt min förståelse av otillåten reklam borde det finnas någonting från en tiger i salvan. Att prova den kändes inte särskilt lockande.


Tills jag blev förkyld och fick världens spänningshuvudvärk.

Min läkare skrev ut Alvedon Forte men hade jag jonglerat med tabletterna cyklandes på en enhjuling hade de nog hjälpt lika mycket. Näh, det där med Alvedon gick inget vidare. Jag ville ha något starkare och gick till Apoteket, där man tipsade mig om Tigerbalsam. Oavsett hur många gånger jag påpekade att jag helst ville ha andra huvudvärkstabletter kom samtalet hela tiden tillbaka till tigerbalsamet. Till slut gav jag upp och köpte en burk.

Jag smörjde in axlarna, pannan och tinningarna. Först hände ingenting. Sen började mina ögon att tåra av den intensiva menthollukten. Jag var nästan säker på att Tigerbalsam inte var tänkt som botemedel mot torra ögon, men kunde inte längre läsa bipacksedeln för att bekräfta det. Sen blev det iskallt på dem ställena jag hade smörjt in. Det kändes inte så skönt. Det var kallt ganska länge, så länge att jag glömde att hålla koll. Och helt plötsligt märkte jag att det hade gått över och att smärtan var borta. Jag kunde röra huvudet utan att det nästan exploderade. Jag var frälst!

Ja, Tigerbalsam fungerar! Och det inte bara mot spänningshuvudvärk. Det är också en utmärkt preventivmedel. Min man vill i alla fall inte ens krama mig eftersom jag luktar som en jättestor mentholkaramell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar